Halal på butikshylden

    Presse/medie

    Beskrivelse

    Halal har især i de seneste syv år vokset sig fra at være forbundet med en religiøs slagtemetode til at være et verdensomspændende kulturfænomen, som de største firmaer i Vesten er nødt til atforholde sig til. Området er begyndt at blive videnskabeliggjort. I dag vil muslimer i bl.a. Sydøstasien have garanti for, at stort set alle deres varer er halal; det vil sige slagtet, produceret og/eller behandlet efter traditionelle muslimske retningslinjer, som blandt andet forbyder kontakt med svinekød og alkohol. Johan Fischer, der er lektor, ph.d. på Institut for Samfund og Globalisering på RUC, og som har fulgt den kulturelle bevægelse i årevis, mener, at en pæn del af varerne i danske supermarkeder formentlig allerede er halal fra Nestlé. Og han kan ikke tro andet end, at flere og flere varer vil finde vej til det danske marked i denne globale tidsalder. (Side. Sektion. Default)
    Periode12 mar. 2009

    Mediedækning

    1

    Mediedækning

    • TitelHalal på butikshylden
      Mediets navn/udløbJyllands-Posten/Morgenavisen
      Dato12/03/2009
      Producer/forfatterThomas Hoffmann
      PersonerJohan Fischer