Gør som Obama

Presse/medie

Beskrivelse

Kommunikation og retorik handler i vid udstrækning om troværdighed. Derfor er det sjældent en god idé for erhvervsledere at søge inspiration hos politikere. Barack Obamas taler er almindeligt anerkendt som et studie i retorik ifølge Jonas Gabrielsen , der er lektor i retorik på Roskilde Universitet. Han mener, at erhvervsledere sagtens kan lade sig inspirere af metoderne, uden at målet behøver være at blive lige så dygtig til at formidle et budskab som præsidenten selv. "Obama er retorisk set god til mange ting - for det første at tænke eksempler ind i sin måde at tale på. Når han fremfører en hypotese eller en ny vej for fremtiden, supplerer han altid med tre eksempler." Det er der rigtig mange ledere, der kunne tage ved lære af, for en af lederens kendetegn er, at han befinder sig på et abstrakt niveau, men skal udtrykke noget, der har direkte indflydelse på mange menneskers hverdag,« siger Jonas Gabrielsen. Han peger desuden på, at Barack Obamas taler altid er skrevet med udgangspunkt i tilhørernes situation: »Hvis man som leder skal formidle et mundligt budskab over for en gruppe af medarbejdere, der har en begrundet tro om, at deres job er i fare, nytter det for eksempel ikke noget at lægge ud med at tale om den forestående fusion, der er årsagen til afskedigelserne. Der vil simpelthen ikke være nogen, der lytter ordentligt efter, indtil det, som de anser for at være det vigtige, bliver adresseret,« siger han.
Periode10 nov. 2011

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelGør som Obama
    Mediets navn/udløbMaskinmesteren
    Dato10/11/2011
    Producer/forfatterALLAN PRIESS POULSEN
    PersonerJonas Gabrielsen