En tur til Barcelona? og lige lukt i Helvede

Presse/medie

Beskrivelse

Efter flere år tilbragt i et ukontrolleret forbrugsorgie, er den moderne forbruger nu blevet klimabevidst og fordømmer de artsfæller, som endnu ikke har overgivet sig til den klimapolitiske dagsorden. Og selvom klimaet skal figurere højt på dagsordenen, er det ifølge lektor Bo Elling fra Roskilde Universitetscenter problematisk, at den ansvarlighed, som er indbygget i moraliseringen, er blevet stadig mere individuel. Derfor kan virksomheder i dag således tjene penge på at tilbyde CO2-frie flyrejser, hvor man betaler en procentdel ekstra oveni flyprisen - en procentdel, som bruges på at plante det antal træer, der skal til for at opsuge den CO2-mængde, rejsen ville have udledt. Dette er imidlertid det rene galimatias, lyder det fra Bo Elling, som påpeger, at det er med til at opretholde en adfærd, hvor vi bare lever som før.Side 4 (Side. Sektion. 1. sektion)
Periode20 nov. 2008

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelEn tur til Barcelona? og lige lukt i Helvede
    Mediets navn/udløbKristeligt Dagblad
    Dato20/11/2008
    Producer/forfatterLars Henriksen
    PersonerBo Elling