Elselskaber bygger milliard-imperier

Presse/medie

Beskrivelse

De danske elselskaber har udviklet sig til forretningsmæssige imperier. I 2004 gav politikerne selskaberne adgang til en opsparet formue på 68 milliarder kroner, som tilsyneladende er blevet brugt til at finansiere elselskabernes forretningseventyr på områder, der ikke har noget med el at gøre. Ekstern lektor i økonomi ved Roskilde Universitet Anders Larsen påpeger, at mange de nye forretninger ikke ville have kunnet lade sig gøre uden el-milliarderne. Nogle af de forretningsområder, som elselskaberne har bevæget sig ind på, er for eksempel netsalg af computere og elektronik, cykelstativer, bredbånd og skraldespande. Per Andersen, lektor i miljøøkonomi ved Syddansk Universitet, mener, at det er ulogisk, at elselskaberne satser på produkter som cykelstativer, men Lars Aagaard, administrerende direktør i Dansk Energi, mener ikke, at der er noget underligt i, at elselskaberne breder deres forretning ud over nye områder.
Periode27 dec. 2011

Mediedækning

1

Mediedækning