Elitestudier gør ikke plads til mønsterbrydere

  • Jens Peter Thomsen

    Presse/medie

    Beskrivelse

    De danske universiteter er skarpt opdelt i elitestudier og masseuddannelser og dette er en opdeling, som delvist hænger sammen med de studerendes klassebaggrund. Sådan lyder konklusionen i den nye ph.d.-afhandling "Social differentiering og kulturel praksis på danske universitetsuddannelser" fra uddannelsessociolog Jens Peter Thomsen fra Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning på RUC. I afhandlingen fremgår det således, at studier som statskundskab, litteraturvidenskab og medicin stadig minder om universitetet i 1950'erne, hvor det kun var de bedst uddannedes højt begavede børn, som fik adgang til de højere læreranstalter. I stedet må uddannelsesinstitutioner som eksempelvis Aalborg Universitet og Danmarks Pædagogiske Universitetsskole tage slæbet med at bryde den sociale arv. - Vi taler om et meget stærkt socialt hierarki indenfor de videregående uddannelser, hvor enkelte eliteuddannelser rekrutterer meget snævert og samtidig uddanner til samfundets højeste positioner, forklarer Jens Peter Thomsen og påpeger, at hvis den sociale ulighed skal bekæmpes gennem uddannelse, da må man lette den direkte og indirekte adgang til elitestudierne. Refleks, side 4 (Side. Sektion.
    Periode22 nov. 2008

    Mediedækning

    1

    Mediedækning

    • TitelElitestudier gør ikke plads til mønsterbrydere
      Mediets navn/udløbInformation
      Dato22/11/2008
      Producer/forfatterJohanne Mygind
      PersonerJens Peter Thomsen