Ekstra Bladets overlevelse kræver skarpt fokus på målgruppen

Presse/medie

Beskrivelse

Tabloiden Ekstra Bladet har ikke haft så lave oplagstal som nu, siden avisen blev genopfundet af Victor Andreasen i 1960'erne. Alene i de sidste 12 måneder er oplagstallet faldet 11 procent. Flere eksperter råder Ekstra Bladet til at indse, at med 300.000 læsere er bladet ikke længere et medie for massekommunikation, der kan vælte verden med en spiseseddel, men et nichemedie der skal skrive til sin målgruppe. Konkurrenten B.T. har imidlertid lukket det tidligere hul på 8-10.000 eksemplarer op til Ekstra Bladet og solgte i april 700 flere eksemplarer. Ifølge Mark Ørsten, lektor i journalistik ved RUC, skyldes det, at B.T. har haft held med sit fokus på "news you can use" i forbrugerjournalistikken. Ifølge medieanalytiker Claes Baagaard skal Ekstra Bladet tage ved lære af Politiken og lære at holde fast i sin målgruppeorientering og sine kernelæsere.
Periode25 maj 2011

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelEkstra Bladets overlevelse kræver skarpt fokus på målgruppen
    Mediets navn/udløbBørsen
    Dato25/05/2011
    Producer/forfatterPoul Funder Larsen
    PersonerMark Ørsten