Eksperter efterlyser ny valgkampsretorik

Presse/medie

Beskrivelse

Kriseretorikken markerer en kovending i regeringens kommunikation. ... Men han har næppe noget valg, lyder vurderingen fra lektor i retorisk kommunikation ved RUC, Jonas Gabrielsen : "Set i forhold til den situation, regeringen står i, virker beslutningen om at iscenesætte valgkampen ved hjælp af en kriseretorik fuldkommen velovervejet," siger han. Jonas Gabrielsen hæfter sig ved, at statsministeren gennem hele talen lægger vægt på, at krisen ikke skyldes lokale forhold, men er global. ... Samtidig er kriseretorik et klassisk redskab til at vinde vælgernes opbakning: "Statsministeren forsøger at sælge regeringens projekt ved at kommunikere til vælgerne, at i stedet for at gå ud og slås, bør vi stå sammen om det projekt, vi allerede har sat i gang," siger Jonas Gabrielsen . ... Ifølge Jonas Gabrielsen er statsministerens tale en klar fortsættelse af den retoriske linje, der blev lanceret med Venstres udskældte "Bag Facaden"-kampagne. ...
Periode29 aug. 2011

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelEksperter efterlyser ny valgkampsretorik
    Mediets navn/udløbMandag Morgen
    Dato29/08/2011
    Producer/forfatterIda Strand
    PersonerJonas Gabrielsen