Ekspert: Holger K. Nielsens forklaring om afgifter er 'skinargumentation'

Presse/medie

Beskrivelse

Ifølge Per Homann Jespersen, som er trafikforsker på RUC, er det ikke en nyhed, at en lastbilafgift ikke ville indbringe store summer til den danske statskasse. Formålet med en sådan afgift har altid været de adfærdsregulerende effekter af afgiften. I sidste uge var det dog netop argumentet fra Holger K. Nielsen, at afgiften ikke kan indføres alligevel, fordi den er »meget dyr at implementere og administrere«. Per Homann Jespersen, som også er formand for en arbejdsgruppe under Trængselskommissonen, mener, at selv embedsmænd internt har arbejdet med, at afgiften ville være dyr at implementere, og den skulle derfor indføres med det formål at opnå en adfærdsregulerende effekt. »Formålet med en lastbilafgift har aldrig kun været fiskal. Og det har aldrig været meningen, at den indtjeningsmæssigt skulle konkurrere med f. eks. indkrævningen af moms,« siger han.
Periode28 feb. 2013

Mediedækning

1

Mediedækning