Trods løfter om det modsatte er det ikke lykkedes for DSB at øge antallet af sammenkoblede IC4-tog i passagerdrift nævneværdigt, viser nye driftsdata. Dermed kan der gå år, inden passagererne får bedre togservice. Driftsdata, som Ingeniøren er i besiddelse af, afslører, at DSB dagligt kun benytter ca. 4 af selskabets 33 typegodkendte IC4-togsæt til at køre sammenkoblet med passagerer - og netop sammenkoblede tog er afgørende for, at togene kan sendes samlet af sted fra København, men senere deles op i mindre togsæt. Ifølge trafikforsker Per Homann Jespersen, RUC, er evnen til effektiv og hurtig sammenkobling af togsæt uhyre vigtig, fordi den gør det muligt at betjene yderstrækningerne med færre togsæt. Den danske jernbanestruktur kræver nemlig, at et langt intercitytog bestående af f.eks. 4 togsæt, kan frakoble togsæt under driften, mens toget holder ved perron - præcis som IC3 gør det idag. Herefter kan det enkeltkørende togsæt fortsætte til mindre destinationer som Sønderborg og Struer. Denne form for til- og frakobling under driften er en hjørnesten i den danske jernbane-struktur. »Hvis alle destinationer i provinsen skulle betjenes fra København med enkelte togsæt, ville der ikke være plads på skinnerne til de mange togsæt. Og hvis et IC4-tog bestående af to togsæt skal fortsætte hele vejen til alle destinationer i provinsen, ville der ikke være togsæt nok,« siger han.