De elskede min undervisning - og blev dårligere og dårligere til sproget

    Presse/medie

    Beskrivelse

    Prorektor på RUC Hanne Leth Andersen forsker i sprogdidaktik, læring og progression og har netop afsluttet en omfattende undersøgelse af, hvordan elever og lærere oplever fransk-og tyskundervisningen i folkeskolen, gymnasiet og på universitetet. Hun er optaget af at forstå, hvordan elever lærer fremmedsprog, så lærere kan blive klædt forskningsmæssigt på til at undervise, så det virker. Eleverne skal vide en del af det, læreren kan Læreren skal gøre meget ud af at fortælle eleverne, hvorfor hun gør, som hun gør, understreger Hanne Leth. »I Scherfigs ' Det forsømte forår' træner fransklæreren helt vildt meget formuleringer som ' hvis jeg havde villet haft, så '. Afsnittet slutter med elevens vurdering: ' Der må være andre måder at lære fransk på'«. »Det var den gamle grammatiske metode. Nu har vi den moderne, kommunikative. Alligevel skriver en af eleverne i undersøgelsen: ' Der må da være andre måder'«. »Det er da fuldstændig fantastisk! Jeg må sige: Ja, der er andre måder! Derfor må vi, før vi gennemfører taletræning med eleverne, være sikre på, at de ved, hvorfor vi gør, som vi gør. En tyskelev siger for eksempel i undersøgelsen: ' Man kan ikke mærke, at der sker noget, når man bare sidder der og snakker'. Sådan en elev har brug for, at læreren forklarer grundigt, hvorfor de gør dét netop nu, hvad der er fokus på i øvelsen, at den er forberedt, og at læringsudbyttet kan identificeres«. Eleverne skal vide en del af det, læreren kan om sprogdidaktik og tilegnelsesteorier. »Det er vigtigt at forklare, hvordan de enkelte øvelser hænger sammen og forudsætter hinanden. Hvad man gerne skulle have lært, når øvelsen er færdig. Og hvordan man bruger det som afsæt til den næste og den næste. Alle undervisningens øvelser tænkes i relation til hinanden«, siger Hanne Leth - med tryk på alle.
    Periode14 dec. 2010

    Mediedækning

    1

    Mediedækning

    • TitelDe elskede min undervisning - og blev dårligere og dårligere til sproget
      Mediets navn/udløbFolkeskolen 1. sektion side 20
      Dato14/12/2010
      Producer/forfatterTonny Hansen og Thorkil Thejsen
      PersonerHanne Leth Andersen