Christiansborg skal inddrage borgerne

Presse/medie

Beskrivelse

Et afgørende punkt handler om modet til at turde være politiker og sætte en klar dagsorden, der bygger på kontante grundholdninger og værdier. De sidste 10 år - og ikke mindst valgkampen - har været kraftigt domineret af teknokratsprog. ... Det mener lektor i retorik på RUC, Jonas Gabrielsen, der sammen med professor i retorik Christian Koch og lektor i kommunikation Mie Femø fra Københavns Universitet har opstillet 10 idealer for politisk kommunikation. To af idealerne handler om evnen til at respektere uenighed og fokusere på sagen frem for at nedgøre modpartens udlægning. Men her er politikerne stadig langt fra mål, mener Jonas Gabrielsen: “Vælgerne blev udsat for en ekstrem monoton valgkamp, hvor især de to statsministerkandidater brugte enormt meget energi på at gå efter hinandens svagheder. Man taler ned til folk, hvis man tror, at de er tilfredse med, at politikerne bare skyder på modparten,” siger han. Hvis tilliden skal genskabes, skal politikerne blive meget bedre til at sige, hvad de mener og tror på, og samtidig være parate til at give mere af sig selv. Heri ligger også modet til at sige fra, hvis man ikke kender svaret på det spørgsmål, der bliver stillet. “Der findes et hav af problemstillinger, der ikke kan reduceres til enkle løsninger, men vi ser sjældent politikere, der indrømmer, at opgaven er svær at løse. For de politikere, der tør, er der imidlertid meget at vinde, for store dele af befolkningen forstår godt, at mange problemer er for komplekse til at kunne blive løst med et enkelt trylleslag,” siger Jonas Gabrielsen.
Periode11 nov. 2011

Mediedækning

1

Mediedækning

  • TitelChristiansborg skal inddrage borgerne
    Mediets navn/udløbMandag Morgen
    Dato11/11/2011
    Producer/forfatterIda Strand
    PersonerJonas Gabrielsen