Blanketter og formularer ændrer pædagogers syn på lortebleer og snotnæser

Presse/medie

Beskrivelse

Pædagoger skal dokumentere deres arbejde, men det har medført, at de ikke længere betragter det arbejde, der skal dokumenteres, som fagligt arbejde. På baggrund af feltarbejdet til ph.d.-afhandlingen "Dokumenteret faglighed" konkluderer Maja Plum fra Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet, at pædagoger ikke længere betragter arbejdet med at få børn til at spise, sove lege og tage hensyn til hinanden som pædagogisk arbejde. I stedet betragter de det som den praktiske del af deres hverdag. I sidste måned omtalte Videnskab.dk Sine Lehn-Christiansens ph.d. fra RUC, der viser, at sosu-hjælpere bliver umyndiggjort af dokumentationskravene og ikke har frihed til at føre en samtale eller gå en tur med den ældre. Ifølge Maja Plum peger Sine Lehn-Christiansens forskning på nogle af de samme mekanismer, da mange af de samme logikker gør sig gældende i disse dokumentationsmodeller.
Periode27 apr. 2011

Mediedækning

1

Mediedækning