Billige færger kan smadre Femern-broens økonomi

Presse/medie

Beskrivelse

Økonomien i den faste forbindelse over Femern Bælt, som Tyskland torsdag endegyldigt gav grønt lystil, er helt afhængig af, at færgerne opgiver at konkurrere på prisen eller ganske enkelt lukker. Men færgeselskabet Scandlines, som årligt fragter 1,7 millioner biler over bæltet, smider ikke håndklædet i ringen, selv om bilerne fra 2018 kan køre over en ny bro, hvor der er i dag er åbent hav. Til den tid er vores færge afskrevet, så der kan vi tillade os at sætte prisen ned,« siger administrerende direktør John Steen Mikkelsen.Lektor og trafikforsker Per Homann Jespersen fra RUC mener, at færgedirektøren har noget at have optimismen i. Scandlines er stor nok til at tage konkurrencen op, og de kan justere op og ned på prisen, fordi de har mange færger i området,« siger han. Per Homann Jespersen har set billedet før. Når billetprisen på broerne bliver indført, justerer færgeselskabet også sin pris. Det var derfor, Øresundsforbindelsen ikke kørte så godt i begyndelsen,« siger han. Projekteringen var helt forkert, og på Femern gentager man den samme fejl. Man lægger overhovedet ikke vægt på konkurrencesituationen,« siger lektoren.
Periode22 jun. 2009

Mediedækning

1

Mediedækning