I lørdags fejrede den italienske togproducent ifølge flere italienske medier, at ultimatummet med danske DSB blev overholdt. En lignende feststemning er ikke at spore i Danmark. Her er DSB stadig ikke sikre på, at italienerne lever op til kravene, og i Transportministeriet barsler man med en næsten køreklar Plan B. En Plan B, som transportminister Lars Barfoed (K) ikke ønsker at udbrede nærmere på grund af den tilspidsede situation med AnsaldoBreda. Men en Plan B, der nu helt sikkert ikke kommer til at medføre en lynelektrificering af det danske skinnenet. I landsdelsdriften må passagerne også slå sig til tåls med den nødløsning, der har været brugt siden 2006. Det betyder IC3-tog på hovedbanenettet endnu flere år, end det oprindeligt var meningen, siger Per Homann Jespersen, trafikforsker ved Roskilde Universitetscenter. Det betyder, at den kvalitetsmæssige forbedring, der var lagt op til at starte fra år 2006 nu er skubbet til år 2019, når signalprojektet og elektrificeringen er til ende, slår Per Homann Jespersen fast: "Det, vi går glip af, er "gode tog for alle" med hurtigere tog og højfrekvens trafik - især på Sjælland, og set med de øjne, så må vi næsten håbe, at IC4-togene kommer" siger han.