Sprog og arbejde - et samspil

Aktivitet: Andet

Beskrivelse

Oplægget vil introducere til og give eksempler på grundlæggende dimensioner i beskæftigelsesrettet andetsprogsundervisning.

Det drejer sig for det første om målet med undervisningen inden for rammerne af sprogcentrets overordnede strategi, f.eks. om undervisningen skal bidrage til kursisternes beskæftigelse, om den skal forberede kursisterne på arbejdsmarkedet eller om den skal orientere dem om arbejdsmarkedet – eller være en kombination af disse muligheder.

For det andet drejer det sig om samspillet mellem sprogundervisningen og kursisternes (kommende) praktik-/arbejdsplads, hvor sprogundervisningen kan afspejle kursisternes sprogbehov på arbejdspladsen, men også bidrage til at de får mulighed for at udvikle sproglige og faglige kompetencer der rækker ud over dagligdagen på arbejdspladsen.

Endelig drejer det sig for det tredje om hvordan sprogundervisningen kan bidrage til læreprocesser som kursisternes oplever som meningsfulde, dvs. om den giver mening i en livshistorisk sammenhæng, om den giver relevante kommunikative kompetencer, om den giver kompetencer til at blive en del af arbejdsfællesskabet og om den giver plads til bearbejdning af deltagernes egne sproglige erfaringer og behov.

Der vil blive givet eksempler på hvordan kommunikative og sociokulturelle tilgange til den pædagogiske tilrettelæggelse af undervisningen, kan bidrage til løsning af de opgaver der ligger i en beskæftigelsesrettet andetsprogsundervisning inden for rammerne af sprogcentrets strategi og praktiske muligheder.

Oplægget kan have en varighed af 3-4 timer, og vil først og fremmest have til formål at pege på og illustrere nogle grundlæggende dimensioner i beskæftigelsesrettet andetsprogsundervisning, som man kan arbejde videre med på det enkelte sprogcenter.
Periode13 sep. 2021
BegivenhedstitelSprog og arbejde - et samspil
BegivenhedstypeKursus
PlaceringRanders, Danmark
Grad af anerkendelseLokal

Emneord

  • Arbejdsrettet andetsprogspædagogik