På väg mot en nordisk yrkesdidaktik? Nordiskt netvärk för yrkespedagogik och yrkesdidaktik, andra årliga konferensen 2011

Pedersen, M. S. (Oplægsholder)

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Beskrivelse

BIOGRAFI´OG LÆRINGSKULTUR Det store frafald af elever på danske erhvervsskoler har givet anledning til udvikling af mange forskellige pædagogiske tiltag der har til formål at bidrage til at flere elever bliver fastholdt i og gennemfører en erhvervsuddannelse. Mange af disse tiltag har imidlertid karakter af afgrænsede og de-kontekstualiserede aktiviteter der retter sig mod enten eleverne, læreren, læringskonteksten, skolen eller den faglige identitet, samtidig med at man forventer at de har en direkte effekt på frafaldsprocenterne. Dermed giver frafaldsproblematikken anledning til mere generelle overvejelser over samspillet mellem elevernes baggrund og erhvervsuddannelserne som læringskontekst samt de pædagogisk-didaktiske interventioner der kan foretages for at inkludere en stadigt mere differentieret elevgruppe i uddannelserne. Med udgangspunkt i et særligt tilrettelagt uddannelsesforløb for frafaldstruede elever på en dansk teknisk skole inden for levnedsmiddelområdet har jeg undersøgt hvilke læringsmuligheder der skabes for denne elevgruppe, og jeg vil i mit oplæg diskutere resultaterne af undersøgelsen ud fra to teoretiske tilgange. For det første analyserer jeg læringskonteksten som en læringskultur (Hodkinson et al. 2008, James & Biesta 2007, Holland et al 1998/2001), dvs. en social praksis gennem hvilken eleverne lærer, og som omfatter institutionaliserede kommunikationsformer, læringsaktiviteter, interaktionsformer osv. For det andet undersøger jeg gennem kvalitative livshistoriske interviews elevernes biograficitet (Alheit), dvs. deres forudsætninger for og evne til at skabe nye sociale identiteter gennem deltagelse i læringskulturen. Ved at undersøge samspillet mellem læringskultur og biografi/citet bliver det muligt at udvikle en mere holistisk forståelse af elevernes læringsmuligheder og dermed også af hvordan pædagogiske enkelt-tiltag som kulturelle ressourcer kan bidrage til elevernes læringsmuligheder.
Periode15 jun. 201116 jun. 2011
BegivenhedstitelPå väg mot en nordisk yrkesdidaktik? Nordiskt netvärk för yrkespedagogik och yrkesdidaktik, andra årliga konferensen 2011
BegivenhedstypeKonference
PlaceringMariehamn, Åland

Emneord

  • Biografi
  • Læringskultur
  • erhvervsuddannelse