Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag
Beskrivelse
De seneste år er spørgsmål om ligestilling og mangfoldighed blevet reaktualiseret i pædagogisk praksis – men hvordan kan pædagoger arbejde systematisk med denne grundlæggende dimension af dansk dagtilbuds- og fritidspædagogik? På temadagen introduceres deltagerne for normkritik som et nyt perspektiv på ligestilling og mangfoldighed. Med udgangspunkt i egne praksisfortællinger får deltagerne mulighed for at øve sig i normkritisk analyse, der giver anledning til at drøfte alternative pædagogiske handlemuligheder. Normkritik forstyrrer ’plejer’ og inviterer til genovervejelse af egen praksis. Derfor afsluttes dagen med en diskussion af de dilemmaer, som normkritikken sætter pædagoger i. Dagen bliver rammesat og krydret med viden og konkrete redskaber fra to BUPL-støttede forskningsprojekter om normkritiske perspektiver i pædagogisk arbejde med børn og unge