Beskrivelse
Nordisk børneforskning ejer visse særlige nordiske træk, som vi igennem netværket ønsker at videreudvikle. Det 'særligt nordiske' viser sig i tre opmærksomheder :
1. Børn som aktører i en social, kulturel og historisk sammenhæng
For
det første har vi en fælles og konsekvent opfattelse af, at børn er
aktører, deltagere i deres hverdagsliv, medskabere af en fælles kultur
og dermed også deres egne livsforhold. Denne forståelse gør, at vi ikke
blot er interesserede i hvad børn kan /ikke kan, men hvad de gør,
hvordan de forstår og forholder sig til deres omverden. Med udgangspunkt
i deres aktørstatus, vil studiet af deres liv vise hen til processer
mellem barn/børn og omverden - processer der sætter spor og skaber
forandringer i både kultur og barn.
2. Børnelivet, som det leves af børn
For
det andet har vi en fælles og konsekvent opfattelse af, at
børneforskningen i videst mulig grad må tilstræbe at opnå indsigt i
livet, der studeres, som de, der lever det. I den forbindelse nævnes
ofte begreber som “børneperspektiv”, “første person- perspektiv” eller
“subjektperspektiv”. Begreberne henviser til nødvendigheden af og
opgaven i at kunne sætte sig i barnets sted, for at kunne forstå dets
erfaringer, handlegrunde, engagementer, interesser, konflikter,
problemer etc. i den sociale og kulturelle komplekse virkelighed, det
lever sit liv i.
3. Forskningens indgriben i børns liv og børns indgriben i forskningen
For
det tredje har vi en fælles og konsekvent forståelse af, at forholdet
mellem barn og forskning er lige så gensidigt skabende og skabt som
hvilken som helst anden kultur, børn deltager i. Forskning gør noget ved
børn og børn gør noget ved forskning. Om end nordisk børneforskning
allerede betragtes som benyttende sig af avantgardistiske metoder til
studiet af børns aktive hverdagsliv, presser behovet for yderligere
udvikling sig på. Hvordan skaber vi de bedste betingelser for, at børn
så fyldigt som muligt kan udtrykke sig om deres eget liv? I hvilken grad
og hvordan kan og vil børn være ‘deltagere’ i forskning om deres eget
liv? Hvad gør forskning ved det liv, som børnene konkret lever?
Formålet med netværket
Ønsket med
netværket er at komme videre, både teoretisk og metodisk. Vi har brug
for samarbejdet til udvikling af forskningsperspektivet, som alt andet
lige stadig er fragmenteret. Netværket vil danne grundlag for udvikling
af traditionens kompleksitet og dybde - fra et grundlagsmæssigt
teoretisk, kategorielt og begrebsligt niveau til et konkret metodisk og
analytisk niveau og dermed give den nordiske forskningstradition
identitet og styrke på alle forskningsmæssige niveauer. Dertil kommer,
at vi har særlige forskningsmæssige fordele som nordisk netværk.
Som nordiske lande repræsenterer vi mænge fælles sociale og kulturelle lighedstræk i børns opvækstbetingelser, men også mange indbyrdes forskelle. Denne spænding mellem ligheder og forskelle anser vi som yderst produktiv for det analytiske arbejde med kvalitative forskningsprojekter. Der er ikke tale om ”komparative” studier i kvantitativ forstand, men om at udvide forskningsprojekternes analytiske potentiale ved at kunne arbejde empiriske materialer med større variationsbredde end det er muligt indenfor et enkelt land. Endelig synes det elementært interessant at udvide kendskabet til det børneliv der reelt leves, og de betingelser der reelt gives og skabes i og med børn, i de respektive nordiske lande - de lande, vi som regel "plejer at sammenligne os med".
Nordisk nettverk for barnelivsforskning er et samarbejde mellem KU, RUC, SDU, DPU, Universitetet i Oslo, Høgskolen i Oslo, Linköping Universitet.
Periode | 1 jun. 2007 → … |
---|---|
Sted for afholdelse | Nordisk Nettverk for barnelivsforskning |
Grad af anerkendelse | International |
Emneord
- Children
- Childhood
- everydaylife
- Nordic research
Relateret indhold
-
Aktiviteter
-
(Om)sorgens etos: hvordan omsorgsarbejde i daginstitutionen hænger sammen med at drage omsorg for verden
Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Vejen fra materiale til resultater og tolkninger - analyse, forankring, teori
Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag
-
Nordisk nettverk for barnelivsforskning
Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhed › Deltagelse i workshop, seminar og kursus
-
Nordisk Nettverk for Barnelivsforskning
Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhed › Organisation og deltagelse i konference