Mundtlighedens didaktik - troværdighed og menneskesyn

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Beskrivelse

Oplægget vil handle om undervisningseksperimenter med mundtlig kommunikation og retorik - og perspektivere til spørgsmål om troværdighed, menneskesyn og demokrati. Baggrunden er igangværende udviklingsarbejder på Kommunikationsuddannelsen på RUC, hvor vi underviser studerende i mundtlig kommunikation og praktisk retorik, samtidig med at vi eksperimenter med og forsker i mundtlighedens didaktik. Vi har gode erfaringer med at skabe særlige læringsmiljøer og en feedback-kultur, som fremmer deltagernes udvikling og personlige kompetancer og  kreativitet i et trygt og anerkendende fællesskab  At bringe de studerende frem til at kunne tale offentligt, til at kunne tage ordet i små og store forsamlinger og til at kunne udtrykke sig klart, troværdigt og ærligt, kræver respekt for den enkeltes forudsætninger. Og det kræver respekt for de klassiske retoriske dyder og en stadig udvikling af sprog- og menneskesyn. Vi har udviklet en række øvelser og principper for mundtlighedsundervisningen, som vi mener kan fungere på tværs af faggrænser og til dels aldersgrænser, og som vi gerne vil fremlægge og diskutere med andre, som interesserer sig for  mundtlighed og undervisning. Oplægget illustreres med filmklip.
Emneord: retorik, mundtlighed, didaktik, menneskesyn, troværdighed
Periode28 maj 2009
BegivenhedstitelDen anden nordiske fagididaktikkonference 2009
BegivenhedstypeKonference
Konferencenummer2
ArrangørDansk Universitetspædagogisk Netværk
PlaceringFredericia, DanmarkVis på kort

Emneord

  • retorik, mundtlighed, didaktik, menneskesyn, troværdighed