Konkrete erfaringer med formativ evaluering

Maren Sander Granlien (Foredragsholder)

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Beskrivelse

Konkrete erfaringer med formativ evaluering
Evaluering er normalt noget, man gør til sidst i en proces for at se, om man har opnået det, manville, betegnet summativ evaluering. Men det ville jo være rart, om man kunne nå at justere lidt påsagerne undervejs, med en løbende evaluering der kunne hjælpe med at korrigere processen, såledesat sandsynligheden for at nå slut målet, er noget højere – også kaldet formativ evaluering.Dette studie er et praktisk eksperiment med, hvordan formativ evaluering kan bruges i forbindelsemed forbedring af medicineringsprocessen. Studiet eksperimenterer med et værktøj til at specificereformative effekter, og hvordan disse effekter kan anvendes til at understøtte en organisatoriskimplementerings- eller forandringsproces. Tilgangen til implementering - herunder ogsåeffektspecificeringsværktøjet - bygger på en brugerdrevet tilgang – det er medarbejderne der skalsikre opnåelsen af effekter, derfor skal de også have indflydelse på definitionen og opnåelsen afeffekterne.Effekterne og ideer til, hvordan de skulle opnås og også måles, blev designet og specificeret på enworkshop ledet af en udefrakommende facilitator på baggrund af effektspecificeringsværktøjet. Tilworkshoppen var repræsentanter fra afdelingsledelsen, afdelingens kvalitetsenhed samt en læge ogsygeplejerske, der skulle fungere som forandringsagent i hhv. læge og sygeplejegruppen.På workshoppen fremkom en række gode analyser og diskussioner af problemstillinger og barriererfor opnåelse af en god medicineringsproces. På den baggrund blev der formuleret en rækkeundereffekter, som man formodede kunne lede til de ønskede forbedringer afmedicineringsprocessen. Det blev besluttet at gå videre med en formodet undereffekt af enstrengetmedicinering, ”medicinen væk fra kardex og ind i OPUS”. Det skulle opnås vha. to interventioner:IT understøttelse af sygeplejerskernes mulighed for at ordinere udvalgte medikamenter ogundervisning i brug af denne funktion. Effektmålingerne viste, at innovationerne ikke havde denønskede virkning. Derfor mødtes facilitatoren med lægen og sygeplejersken for at komme med nyeforslag til virkningsfulde interventioner. De kom i fællesskab frem med to: en how-to lomme guideog en slikbøtte, der positivt skulle gøre opmærksom på at bruge funktionen. Først herefter opnåedeman den ønskede effekt, som var et signifikant fald i antal uoverensstemmelser mellem medicindokumenteret i kardex og medicin dokumenteret i OPUS medicin.Eksperimentet har givet anledning til en række refleksioner:Kan man bruge de samme effekter til både summativ og formativ evaluering?Hvordan sikrer man ressourcer til brugerdeltagelse og at brugerne føler sig repræsenteret og følerejerskab?Hvilke beslutningskompetencer bør afdelingsledelsen overgive til de deltagende brugere?Hvordan bør sådanne forbedrings- og forandringsprocesser organiseres i fremtiden?
Emneord: Evaluering, sundhedsit, implementering
Periode5 mar. 2009
Sted for afholdelseDSMI Årsmøde 2009
BegivenhedstypeKonference
PlaceringMiddelfart, Danmark

Keywords

  • Evaluering
  • sundhedsit
  • implementering