Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag
Beskrivelse
Islamisk mode er en tøjstil, hvormed forbrugeren søger at tage sig attraktiv ud og samtidig lægge sin stil i forlængelse af en islamisk moralkodeks eller æstetik.I løbet af det seneste årti er deltagere af muslimsk og ofte ikke-dansk eller ikke-sådan-lige-at-definere etnicitet tager del i mediedebatterne. De blogger på Internettet, skriver klummer i aviser og deltager i paneldebatter - for at forsvare hijab'en, men kommenterer også andre emner. En anseelig andel af dem er kvinder, og deres overvejelser omkring fremtoning udgør størstedelen af det empiriske grundlag for mit argument her. Jeg vil diskutere tøjstilen hos syv forskellige kvinder, der alle forstår sig som muslimske, to er teenagere, tre er i 20'erne og to i 30'erne, og de har alle tiltrukket sig opmærksomhed i forskellige former for medier - skrevne eller visuelle massemedier eller individualiserede og interaktive medier.
Emneord: mediedeltagelse, stilmæssige strategier, muslimske kvinder i det offentlige rum i Europa
Periode
6 nov. 2009
Begivenhedstitel
Åbningskonference for Center for køn, magt og mangfoldighed