Hvilke kommunikationssituationer møder kursisterne på virksomhederne?

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Beskrivelse

Analyse af hvilke kommunikationssituationer flygtninge/indvandrere møder på de virksomheder hvor de er i praktik/ansat. Da det er meget få, og de sproglige læringsmuligheder derfor begrænsede, opstilles et udvidet kommunikativt perspektiv med anvendelse af potentielle kommunikationssituationer, samt et kritisk sociokulturel perspektiv og biografisk perspektiv, hvor deltagerne bliver sprogligt, faglig og personligt "empoweret" til at overskride en marginaliseret situation på arbejdspladsen. Dette fører til en helhedsmodel der omfatter en kommunikativ, en sociokulturel og et biografisk tilgang til arbejdsrettet sprogundervisning, som omdefineres til arbejdskvalificering gennem sprogundervisning.
Periode4 apr. 2017
Begivenhedstitel13. nordiske konference om alfabetisering
BegivenhedstypeKonference
PlaceringHelsingør, DanmarkVis på kort
Grad af anerkendelseInternational

Emneord

  • arbejdsrettet andetsprogundervisning
  • kommunikativ sprogundervisning
  • sociokulturel sproglæring
  • biografisk læring