Beskrivelse
Den danske bilpark er vokset med 300.000 biler de seneste ti år, alene i København er der kommet en tredjedel flere biler. Siden midt-firserne er trafikken på landsplan steget med 70 procent. De fleste vurderer at denne udvikling vil fortsætte og dermed vil også de afledte negative virkninger af den voksende trafik forstærkes. Der er samfundsøkonomiske fordele at hente ved at flytte en del af bilismen over i offentlig transport. Færre biler reducerer nemlig bilismens negative afledte effekter og dermed også samfundets udgifter til dem. Det er effekter som ulykker, luftforurening, CO2-udslip/klimaeffekt, støj, udbygning og vedligeholdelse af infrastruktur - effekter der ifølge Trafikministeriet koster samfundet 37 mia. kr. årligt (år 2000). Hertil kommer trængsels-problemer, ressourceforbrug etc. Teknologirådets projekt håber at bidrage til den trafikpolitiske debat ved at søge at kortlægge de mulige samfundsmæssige og langsigtede konsekvenser af at indføre gratis offentlig transport. Og på denne baggrund vurdere om gratis transport kunne være et velegnet politisk instrument til at imødegå de voksende problemer fra trafikken. Også borgeres holdninger, afvejninger og prioriteringer vil blive inddraget i arbejdet med de endelige vurderinger og anbefalinger.Navn: Medlem af arbejdsgruppe om Gratis Offentlig Transport
Periode | 1 sep. 2005 → 1 okt. 2006 |
---|---|
Sted for afholdelse | Fonden Teknologirådet , Danmark |