Faker studerende læring?

  • Sarauw, L. L. (Oplægsholder)
  • Jan Thorhauge Frederiksen (Oplægsholder)

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Beskrivelse

Universitetspædagogikken bygger i stigende grad på studentercentrerede didaktiske set-ups, hvor nærvær, nysgerrighed og engagement er en klar forventning til de studerende. Det ses fx i brugen af logbøger, peerfeedback, refleksionsgrupper, tilstedeværelseskrav o. lign., hvor det stipuleres at personligt engagement skaber en bedre læreproces.
Ifølge ny forskning (Sarauw & Madsen, 2020; Frederiksen & Fenger, 2021) vælger en del studerende imidlertid at foregive at være engagerede – de faker den nysgerrighed og det nærvær, som de oplever, at underviseren efterspørger.
I denne workshop udforsker vi de stigende pædagogiske krav om participatorisk, kropslig og emotionel performance og forekomsten af ’fake learning’ (Macfarlane, 2017, 2019) i og udenfor det skærmmediererede Covid19-landskab og diskuterer eventuelle universitetspædagogiske udfordringer.

Workshoppen sætter fokus på bærende antagelser i den studentercentrerede universitetspædagogik og belyser hvordan forskelligartede forestillinger om nærvær og nysgerrighed tager sig ud blandt hhv. undervisere og studerende:

•Hvordan efterspørger undervisere nysgerrighed, nærvær og engagement – og hvordan faker de studerende det?
•Hvad er det for et ‘savn’ underviserne oplever (fx når kameraet er slukket på Teams) – og hvad siger de studerende om det?
•Hvilke studerende har hhv. nemt og svært ved disse undervisningsformer - og hvad er det, der gør disse undervisningsformer udfordrende for studerende?

Workshoppen indledes med en kort tematisk og teoretisk rammesætning, og veksler herefter mellem plenumdiskussioner af de ovenstående spørgsmål og kontekstuelle analyser fra et bredt sammensat panel.
Deltagerforudsætninger

Workshoppen velkommer alle med interesse for at undersøge nærvær og nysgerrighed som en performativ praksis.
Udbytte
Indsigt i aktuelle universitetspædagogiske tendenser set fra de studerendes perspektiv.

Forfatter(e)
Jan Thorhauge Frederiksen, KU; Laura Louise Sarauw, RUC

Referencer
Bendtsen, A.K. et al.(2020): ”Perspektiver på uddannelseskvalitet”, Center For Forskningsanalyse, Aarhus Universitet, https://ps.au.dk/fileadmin/ingen_mappe_valgt/PIQUED_-_Delphi_undersoegelse_af_uddannelseskvalitet.pdf
Frederiksen, J. T. & Fenger, N. (2021). ”Mellem brok og tvungen deltagelse.” In: Togsverd, L. et al. God & Dårlig Pædagoguddannelse, Forlaget DPP
Lindelof, D. (2021). Kære studerende. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. Underviseren i centrum, Årgang 16, nr. 30, 2021.
Macfarlane, B. (2021). Methodology, Fake Learning, and Emotional Performativity. DOI link: https://doi.org/10.1177/2096531120984786
Sarauw, L. L., & Madsen, S. R. (2020). Higher education in the paradigm of speed: Student perspectives on the risks of fast-track degree completion. Learning and Teaching, 13(1). https://doi.org/10.3167/latiss.2020.130102
Periode7 okt. 2021
BegivenhedstitelDansk Universitetspædagogisk Netværk Konference 2021: Nærhed og Nysgerrighed
BegivenhedstypeKonference
Grad af anerkendelseNational

Emneord

  • Universitetspædagogik
  • Læringsteori
  • Sociologi
  • Studerende
  • Studenter-centreret læring