Selv-studier

Eva Skafte Jensen (Foredragsholder)

    Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

    Beskrivelse

    Selv-studier

    Når man hører sætninger som det må du selv gøre og han bankede selv sømmene i, kan man overveje hvilken funktion ordet selv har der, og det ser ud til at funktionen er af tekstpragmatisk karakter.

    Subjektet er ikke fokuskandidat på lige fod med de andre informationsenheder i sætningen. Men subjektet kan ved forskellige midler bringes til at være fokusbærer, for eksempel ved stærktryk eller ved særlig ledstilling. Tilsyneladende kan ordet selv også have den funktion at gøre subjektet til fokusbærer.

    I mit indlæg vil jeg vise at det netop er den funktion selv har i de to eksempler, og at selv systematisk bruges i denne funktion. Jeg vil koncentrere mig om det selv der har sætningsadverbialets plads (SA) som umarkeret plads, og altså se bort fra den indlysende fokuspartikelfunktion man finder i eksempler hvor selv står pro- eller enklitisk til det sætningsled det gør til fokus (jf. selv kattene sprang i vandet og paven selv blev forskrækket).

    En relevant diskussion i den forbindelse er sondringen mellem faste og frie led, og - beslægtet hermed - forholdet mellem (og forskellen på) stærk/svag styring og dependens/interdependens.

     


    Emneord: dansk, grammatik, pragmatik
    Periode23 okt. 2009
    Sted for afholdelse<em>Selv</em>-studier
    BegivenhedstypeKonference
    PlaceringSandbjerg Slot, Danmark

    Keywords

    • dansk
    • grammatik
    • pragmatik