Aktivitet: Tale eller præsentation › Foredrag og mundtlige bidrag
Beskrivelse
Overordnet vil jeg skelne imellem to grundlæggende forskellige syn på den målgruppe, man ønsker at formidle noget til. Med afsæt i hhv. et adfærdsbegreb, som har rod i behaviorismen og et handlingsbegreb, som har rod i fænomenologien, vil jeg diskutere, hvordan de forestillinger om målgruppen, formidleren har, får betydning for den strategi og de virkemidler, hun vælger. Jeg vil særligt gå i dybden med den måde at tænke formidling på, som ligger i forlængelse af et fænomenologisk syn på målgruppen ved at introducere den amerikanske sociolog Brenda Dervins Sense-Making-begreb. Det bygger på en antagelse om, at al formidling må tænkes dialogisk og at viden aldrig er entydigt sand, men må vurderes i forhold til den kontekst, den er formuleret og skal bruges i.
Budskabet i dette indlæg er derfor:
• man kan ikke skabe forandring hos andre, hvis de ikke selv finder det relevant
• fælles relevanshorisont skabes gennem åben dialog
• åben dialog opstår kun, hvis viden forstås som kontekst-, kultur- og erfaringsbundet