Communicating Safety - strategies and means

    Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

    Beskrivelse

    Overordnet vil jeg skelne imellem to grundlæggende forskellige syn på den målgruppe, man ønsker at formidle noget til. Med afsæt i hhv. et adfærdsbegreb, som har rod i behaviorismen og et handlingsbegreb, som har rod i fænomenologien, vil jeg diskutere, hvordan de forestillinger om målgruppen, formidleren har, får betydning for den strategi og de virkemidler, hun vælger. Jeg vil særligt gå i dybden med den måde at tænke formidling på, som ligger i forlængelse af et fænomenologisk syn på målgruppen ved at introducere den amerikanske sociolog Brenda Dervins Sense-Making-begreb. Det bygger på en antagelse om, at al formidling må tænkes dialogisk og at viden aldrig er entydigt sand, men må vurderes i forhold til den kontekst, den er formuleret og skal bruges i. Budskabet i dette indlæg er derfor: • man kan ikke skabe forandring hos andre, hvis de ikke selv finder det relevant • fælles relevanshorisont skabes gennem åben dialog • åben dialog opstår kun, hvis viden forstås som kontekst-, kultur- og erfaringsbundet
    Periode8 jun. 2005
    BegivenhedstitelSafety
    BegivenhedstypeKonference
    Konferencenummer16
    PlaceringHelsingørVis på kort