Biografi og læringskultur: Etniske minoritetsdrenge i erhvervsuddannelse

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Beskrivelse

Biografi og læringskultur som centrale begreber til forståelse af erhvervsskoleelevers deltagelse i erhvervsuddannelse. Samspillet melle elevernes biografi (som den konstrueres gennem narrative interviews) og erhvervsuddannelsens læringskultur (som den konstrueres gennem obervationer) kan give en forståelse af elevernes læringsmuligheder og deltagelse i uddannelsen. I analysen af biografi fokuseres på de biografiske orienteringsmønstre eleverne kan bruge som ressourcer; og i analysen af læringskulturen fokuseres på elevernes muligheder for at opnå en erhvervsfaglig identitet.

Oplæg på seminar for tillidsfolk, organiseret af LO: Erhvervsuddannelse og fastholdelse af nydanske elever
Periode19 apr. 2013
Sted for afholdelseUkendt ekstern organisation, Danmark

Emneord

  • erhvervsuddannelse
  • etniske minoritetselever
  • faglig identitet
  • biografi
  • læringskultur