Beskæftigelsesrettet andetsprogsundervisning -lærerens opgaver

Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

Beskrivelse

Oplæg på konference arrangeret af De Danske Sprogskoler og Uddannelsesforbundet: "Faglighed og kvalitetssikring i danskuddannelserne".
Beskrivelse af de opgaver andetsprogslærere i dansk står over for i forbindelse med den politiske dagsorden med flygtninge i beskæftigelse. For læreren betyder det nye sprogdidaktiske opgaver på grundlag af en reflekteret syn på sprog og sproglæring, men også på grundlag hvad sprogcentret overordnet ser som mål for undervisningen. Hvis kursisterne skal gøres klar til at kunne indgå på arbejdsmarkedet, kræver det en samlet plan for deres sproglige, faglige og biografiske muligheder for udvikling, og det kræver et samarbejde mellem alle interessenter: sprogcenter, kommune, arbejdsplads. Dette perspektiv bliver på kritisk vis set i sammenhæng med nedskæringer, brug af konceptpædagogikker samt konkurrenceudsættelse af undervisningen - hvilket står i modsætning til den professionelle opgave lærerne står overfor.
Periode30 maj 2018
Grad af anerkendelseNational

Emneord

  • andetsprogsundervisning
  • arbejdsrettet andetsprogsundervisning