Beskrivelse
Hvis man er interesseret i sprogsystemet, kommer man ikke uden om paradigmer af forskellig art. En ordentlig forståelse for sprogets opbygning kræver at man ikke nøjes med at beskrive forhold på den syntagmatiske akse, men også ser nærmere på de paradigmatiske relationer.Paradigmer er virtuelle enheder i den forstand at der ikke kan være mere end ét medlem af paradigmet til stede i en sætning ad gangen. Vi kan altså ikke se paradigmerne udtrykt i folks ytringer. Men paradigmerne ligger selvfølgelig bagved de sprogvalg vi foretager os, de udgør potentialet for udformningen af enhver sproglig ytring. Grammatiske paradigmer er særligt interessante ved at de er obligatoriske og ved at de sætter tolkningsrammerne for forståelsen af ytringens indhold.
Jeg har undersøgt samspillet mellem en række paradigmer i moderne dansk, paradigmer der alle ligger inden for en bred forståelse af betydningsområdet modalitet. I foredraget fokuserer jeg på et par af de vigtigste for en forståelse af dansk sætningsdannelse, nemlig den ledstillingsforskel der hos Diderichsen finder udtryk i hovedsætningsskemaet og bisætningsskemaet. Et paradigmatisk syn på disse ledstillingsforskelle og de forskellige sætningstyper de kan indgå i, tydeliggør hvilket grammatisk indhold de enkelte former bidrager med, og hvad der sker når de kombineres. Den overraskende konklusion er at emotivitet er det samlende træk for hovedsætninger i dansk!
Emneord: ledstilling, hovedsætning, bisætning, modus, emotivitet, hyperparadigme
Periode | 4 okt. 2007 |
---|---|
Begivenhedstitel | At hun tør. |
Begivenhedstype | Konference |
Arrangør | Selskab for Nordisk Filologi |
Placering | Københavns Universitet AmagerVis på kort |
Emneord
- ledstilling
- hovedsætning
- bisætning
- modus
- emotivitet
- hyperparadigme