Aktivitet: Deltagelse i eller arrangering af en begivenhed › Deltagelse i workshop, seminar og kursus
Beskrivelse
Bortset fra læsning er skrivning den mest grundlæggende praksisform i den akademiske verden. Som alle andre praksisformer er den omgærdet af normer. Ligesom med normer i alle mulige andre sammenhænge, kan også normerne for det akademiske sprog opleves som snævre og begrænsende; som om det akademiske sprog er en monolit. Der kan være mange årsager til, at man har brug for at arbejde med normen: Det kan være metodisk nødvendigt, hvis man for eksempel arbejder på grænserne af det, der kan dokumenteres i arkivet, men som man ikke desto mindre må forudsætte; eller hvis man har den tanke, at gud bor i grammatikken og man vil have ham ud derfra; eller hvis man vil afmontere herrens hus, men ikke kan gøre det med hans redskaber for at parafrasere henholdsvis Friedrich Nietzsche og Audre Lorde. Måske tænker man, at bare fordi vi ved abstraktion kan skelne mellem form og indhold, så betyder det ikke, at de to dimensioner af en tekst er adskilt, når teksten bliver til. Eller det kan være, at man er nødt til at gå løs på monolitten for ens egen skyld – for simpelthen at kunne leve i akademia.
På de to første kursusdage vil vi gennem læsning og oplæg fra kursusundervisere undersøge og tænke over og med den rige tradition for ikke at skrive monolitisk, der faktisk findes og på kursets sidste og forskudte dag, vil vi i grupper læse hinandens papers og tale om dem i en samtale faciliteret af forfattere med erfaring fra undervisning i kreativ skrivning.